Zapewne część z Was śledząca nasz Facebookowy profil przeczytała już o wstydliwym dla TVP materiale wyemitowanym 12 listopada 2013 w "Wiadomościach TVP", część później wyraziła również zdanie na naszym forum. Teraz trochę szerzej na ten temat, w krótkiej ale treściwej polemice.
Na początek należy obejrzeć materiał TVP wyemitowany w Wiadomościach o grach, w których torturuje się łamiąc komuś nogi:
www.tvp.pl/publicystyka/programy-informacyjne/wiadomosci/najciekawsze-materialy/gry-kontrolne/12990572
Materiał TVP zaczyna się od słów, jaki to wpływ mają na dzieci brutalne i krwawe sceny w pokazywanych filmach, a w grach są sceny jeszcze bardziej brutalniejsze. Właściwie na tym całe streszczenie materiału o niskich lotach można by było zakończyć i zapytać od razu TVP, co robi stacja, aby brutalne i krwawe filmy nie oglądały dzieci? W jaki sposób TVP weryfikuje, aby ich krwawe i brutalne filmy i seriale docierały tylko i wyłącznie do osób pełnoletnich? Dlaczego krwawe i brutalne filmy puszczane przez TVP oglądają dzieci? Bardzo łatwo można zarzuty stawiane grom odbić jak piłeczkę w kierunku TVP i zarzucić to samo telewizji. TVP może jedynie bronić się w jeden możliwy sposób, że oznaczają oni swoje brutalne filmy, w których np. dochodzi do scen gwałtu małymi znaczkami u góry ekranu, które symbolizują dolny wiek widza, dla którego dany film jest dozwolony. Czyli znaczki na filmach mają dokładnie to samo odzwierciedlenie w bardziej rozbudowanym systemie PEGI w grach, gdzie na każdym pudełku z grą jest podany liczbą dozwolony wiek gracza, oraz mniejszymi symbolami typ ewentualnej niekorzystnej zawartości jaki jest w danej grze. Dodatkowa informacja dla dziennikarza TVP: system PEGI występuje na każdym pudełku z grą w Polsce, bo sugeruje się w materiale TVP, że jest to system dobrowolny dla dystrybutorów.
Liczyłem przynajmniej, że skoro ja nie wiem o istnieniu badań naukowców, które dowiodłyby o prostej zależności: ktoś morduje w grach, to wychodzi na ulice i również morduje lub podobnych zachowań, liczyłem że dziennikarz TVP będzie mógł w stanie mi przedstawić takie badania. Niestety dziennikarz TVP nie potrafił znaleźć takich badań na potwierdzenie swojego materiału w Wiadomościach. Szkoda, że w TVP nie pracują profesjonaliści.
Istnieją natomiast badania potwierdzające, że gry poprawiają pamięć, koncentrację, sprawność ruchową i wiele innych rzeczy:
http://gry.onet.pl/wiadomosci/strzelanki-poprawiaja-pamiec/2p28l
http://babyonline.pl/maluch_rozwoj_artykul,4937.html
wiww.in4.pl/komentarze.htm?kbt=N&news_id=12167
Czy brutalne i krwawe filmy puszczane w TVP też to robią?
TVP za darmo (a może ktoś zapłacił za reklamę, bo już abonament nie wystarcza?) postanowiło zareklamować najnowsze wielomilionowe gry GTA V i Call of Duty Ghost, jako gry najbardziej brutalne w swoim materiale. Tylko, że nie są to gry przeznaczone dla dzieci! Pierwsza z nich jest wyłącznie dla osób dorosłych (PEGI 18+), a druga dla osób prawie dorosłych (PEGI 16+). To tak jakby zarzucić TVP, że pozwala oglądać 10 latkowi brutalny i krwawy film puszczony tuż po prognozie pogody TVP, a TVP na to, że przecież film ma oznaczenie "tylko dla dorosłych". Gry również mają oznaczenie, lepsze oznaczenia! To w co grają dzieci lub czy mogą oglądać "krwawe i brutalne" filmy w TVP zależy wyłącznie od... RODZICÓW! Więc po co te całe zamieszanie wywołuje TVP?
Swoją drogą jest wiele, bardziej brutalnych gier od GTA V lub COD, dziennikarz przygotowujący materiał mógł się bardziej postarać i wymienić lepsze tytuły gier, widać, że nie orientuje się dobrze w tym temacie. Dziennikarz mógł wziąć również przykład z pewnej pani psycholog, która kiedyś na antenie TVN24 jako przykład brutalnej gry podała tytuł gry... Saper! (tak, tej gry logicznej "saper" dostępnej wraz z Windowsem).
Tymczasem już po Wiadomościach TVP i prognozie pogody zapraszamy na najnowszy odcinek Czasu Honoru gdzie zostanie brutalnie zamordowany zdrajca... Bądźcie Państwo z nami, wybierzcie TVP!
Nie zapominajcie więc, że głównym źródłem utrzymania TVP jest płacony przez nas abonament i to my decydujemy czy TVP będzie istnieć! To my decydujemy czy wolimy obejrzeć brutalny film puszczany po raz setny w TVP, czy jesteśmy pełnoletni i wolimy zagrać w kupioną przez nas brutalną grę po raz pierwszy ;)
Jak było niedawno i jest teraz z czasopismami o grach?
Obecnie na rynku Polskim wydawane są zaledwie 2 czasopisma przeznaczone dla graczy, mianowicie CD-Action oraz PSX Extreme. W ubiegłym roku z rynku całkowicie zniknął dla wielu kultowy Komputer Świat Gry, który przez ostatni czas głównie wysprzedawał swoje magazyny ze starych numerów w dość nieprzemyślany sposób poprzez pakowanie do folii numerów odwróconych do kupującego tyłami okładek z reklamami, przez co nie wiadomo było jaki konkretnie numer się kupuje. W grudniu ukazał się również ostatni numer bardzo dobrego czasopisma NEOplus (na zdjęciu powyżej), którego nie przeczytamy już ze względu chorobę redaktora naczelnego, będącego również jedynym wydawcą czasopisma, ale też w związku z systematycznym spadkiem sprzedaży. NEOplus charakteryzowało się bardziej krytycznymi recenzjami niż konkurencja, zapewne dlatego że mieli znacznie mniej reklamodawców ;) oraz dużą ilością różnorakiej publicystyki, również trzymającej wysoki poziom merytoryczny.
Kiedy CD-Action i PSX Extreme znikną z rynku?
Niedługo, zapewne w przeciągu około 3 lat, gdyż ich sprzedaż systematycznie spada i osiągnie prędzej czy później poziom nieopłacalności dla wydawców. Przewiduję jednak, że CD-Action utrzyma się dłużej, gdyż jego sprzedaż spada z o wiele wyższego pułapu niż PSX, oraz pakują dużą kasę w dodatki do czasopisma, głównie w postaci pełnych wersji gier, których PSX w ogóle nie posiada. PSX w ostatnim czasie zaczęło również wydawać wersję cyfrową, gdy tylko dowiedzieli się o upadku swojego głównego konkurenta NEOplus. Wersja cyfrowa PSX, ku zaskoczeniu czytelników, pomimo rozmnażania metodą copy&paste okazała się niewiele tańsza niż wersja papierowa! Tak, wersja cyfrowa, której nie trzeba drukować, dowozić do kiosków itd. jest tylko trochę tańsza (o ok. 20%)! Może PSX powinno zrezygnować z pośredników i samemu zając się dystrybucją czasopisma, wtedy byłoby tańsze? Warto też posłuchać narzekań czytelników na aplikację, która jest wymagana do czytania wersji cyfrowej PSX i co z posiadaczami Kindla? Co na to CD-Action? Czy też pod koniec swojej papierowej egzystencji spróbuje ratunku w dystrybucji cyfrowej? Osoby odpowiedzialne za obydwa czasopisma muszą wiedzieć jednak doskonale, że na rynku prasowym mają obecnie żadną konkurencję, a i tak mają problemy finansowe, a wydając wersje cyfrową konkurują za to z całym internetem. Internetem, w którym gracze mają wiele legalnych recenzji i tekstów całkowicie za darmo, a gdy już coś jest płatne to niezależnie od ceny duża część internautów woli to piracić niż płacić nawet symboliczne grosze. Dlatego nawet egzystencja tylko i wyłącznie w płatnej, cyfrowej formie PSX i CDA nie ma różowej przyszłości. A może połączenie dystrybucji za free z reklamami, ale czy to pozwoli sfinansować duże i na przyzwoitym poziomie przedsięwzięcie?
Dlaczego spada sprzedaż czasopism?
Główna przyczyną spadającej sprzedaży czasopism o grach jest to, iż gracze wolą przeczytać wiele krótkich, o niskiej jakości recenzji gier i tekstów w internecie, niż dłuższy, ale na wiele wyższym poziomie tekst w czasopiśmie, nawet pomimo tego że odczyt z ekranu LCD jest mniej komfortowy, niż odczyt z papieru. Czy wspomniałem już, że niemal wszystkie teksty internauci mają bardzo szybko i za darmo o każdej porze dnia i nocy, a nie drukowane z miesięcznym opóźnieniem? (cykl wydawniczy CDA i PSX) Polscy gracze są przyzwyczajeni do tego, że gry są darmowe, a ich produkcja nic nie kosztuje i nikomu nie należy się wynagrodzenie za pracę przy ich produkcji (tak im się wydaje). Podobne mniemanie zapewne mają o płaceniu za czasopisma z recenzjami, bo skoro ściągają gry z torrentów, to dlaczego mieliby płacić za recenzje gier? Często też można spotkać się z paradoksalnymi wypowiedziami internautów, iż "jak to pobieranie gier jest nielegalne? przecież są za darmo na stronie mojesupertorrenty.pl" Dlatego sprzedaż czasopism spada? Spada, bo nie są rozdawane za darmo! Obniżanie cen nic nie da, a dodawanie super świecących i śmierdzących podkładek pod myszki (patrz podkładka CDA z motywem Mass Effect 3) i innych dodatków na dłuższą metę też nie uratuje sytuacji. Ważną przyczyną jest też obniżający się poziom samych czytelników, który objawia się tym, iż dużo współczesnej młodzieży ma problemy z rozumieniem czytanych tekstów, gdyż jak wykazały ostatnie badania, społeczeństwo przestaje czytać książki, komiksy, a nawet przeglądać atlasy. Ponad 50% osób w Polsce nie przeczytało żadnej książki w całym roku, nawet najkrótszej, 5 stronicowej! Ale teksty i recenzje w internecie też nie mają się dobrze, gdyż są za długie. Przeczytanie zaledwie kilku dłuższych zdań sprawia trudność, podobnie jak książek, bo się nie chce, bo rzekomo nie ma się czasu. Dlatego szalenie popularne od dłuższego już czasu są wszelakie wideo recenzje zamieszczane na YT, których poziom najczęściej jest niski, ale przynajmniej nie trzeba czytać, a wystarczy słuchać i oglądać. Chociaż z tym drugim też nie jest najlepiej, gdyż często ludzie odtwarzają filmikową recenzję i coś tam w tle zaczyna grać, ale i tak tego nie oglądają, gdyż już klikają na innej zakładce przeglądarki w poszukiwaniu następnego krótkiego filmiku. Jak w dobie wideo recenzji, ludzkiego lenistwa i bierności mogą odnaleźć się papierowe czasopisma? Nie mogą, nie oszukujmy się! CDA próbuje publikować na płytach gemplaye z recenzowanych gier, ale płyty przecież mają ograniczoną pojemność, a internet nie (oczywiście, że też ma, ale nie porównujemy tego do 2 płyt DVD z CDA).
To mogą być już jedne z ostatnich numerów jubileuszowych CD-Action:
Program uTorrent to jeden z najpopularniejszych programów do ściągania plików w sieci BitTorrnent. Niestety wraz z wersją uTorrent 3.2.2 zostały wbudowane w niego reklamy, które są wyświetlane podczas ściągania materiałów. Jednak w program zaszyta jest możliwość wyłączenia reklam w uTorrent. Pokażemy jak to zrobić!
Reklamy w uTorrent:
Reklamy w uTorrent pokazywane są powyżej listy ściąganych plików co może trochę denerwować użytkowników tego programu. Aby wyłączyć reklamy należy:
1. Uruchomić program uTorrent
2. Z menu wybrać kolejno:
Opcje -> Ustawienia -> Zaawansowane
3. W polu "Filter" wpisać słowo: sponsored, aby odszukać wpis:
offers.sponsored_torrent_offer_enabled
4. Przestawić wartość powyższego wpisu na false poprzez jego zaznaczenie i naciśnięcie na dole opcji "Nie".
5. Następnie w polu "Filter" wpisać słowo: upsell, aby odszukać wpis:
gui.show_plus_upsell
6. I ponownie należy przestawić wartość powyższego wpisu na false poprzez jego zaznaczenie i naciśnięcie na dole opcji "Nie".
7. Na koniec zamykamy i uruchamiamy ponownie program uTorrent - reklamy znikły!
Opisywane tu opcje nie są opisane nawet w pomocy programu, więc użytkownicy mogą w ogóle o nich nie wiedzieć jak wyłączyć reklamy w uTorrent.