Zaloguj Zarejestruj

Zaloguj się na konto

Użytkownik *
Hasło *
Zapamiętaj moje dane

Załóż darmowe konto

Pola oznaczone gwiazdką (*) są wymagane.

Fable: Zapomniane Opowieści - recenzja gry

Fable: Zapomniane Opowieści - recenzja gry - 4.6 out of 5 based on 10 votes
1 1 1 1 1 Ocena 0.00 (0 głosy)

fable.recenzja.gry.pcFable: Zapomniane opowieści - recenzja gry

 

Od xboxa do PC

Pierwotnie Fable był grą tworzoną na konsolę firmy Microsoft czyli Xboxa. Na tej platformie Zapomniane opowieści ukazały się już w 2004 roku i odniosły znaczący sukces, więc można się było spodziewać konwersji na komputery osobiste, ale przyszło nam czekać..........i czekaliśmy prawie 2 lata.

 

Konwersja dobra czy nie ?

Na półkach sklepowych w Polsce gra znalazła się dopiero w marcu 2006 roku  w polskiej kinowej wersji językowej, co było miłym zaskoczeniem dla graczy. Jednak od razu po wydaniu pojawiło się pytanie czy konwersja gry na inną platformę wyszła jej na dobre ?? Z całym sercem mogę powiedzieć, że tak. Sterowanie rozwiązano w taki sposób aby był intuicyjny dla grającego, grafika wyglądała co najmniej jak na konsoli i do tego gra została wzbogacona o dodatkową przygodę, której nie było na Xboxie.

 

Fabuła

Grę zaczynamy jako mały chłopiec żyjący szczęśliwie ze swoją rodziną w Dębowej Dolinie będącą wioską leżącą w malowniczo pięknej krainie zwanej Albionem. Twoim pierwszym zadaniem będzie uzbieranie 3 sztuk złota aby móc kupić prezent urodzinowy swojej siostrze. Zadanie jest banalne, ale w grze ma zadanie prostego samouczka uczącego prostych zasad (poruszanie się po świecie, rozmowa itd. ) . Gdy już uzbieramy odpowiednią ilość pieniędzy idziemy kupić u kupca podarunek i dajemy go siostrze Wszystko wydaję się piękne, lecz w pewnej chwili na wioskę napadają bandyci, zabijają wszystkich, którzy stoją im na drodze, palą wioskę i zabierają do niewoli twoją matkę oraz siostrę, lecz tobie udaje się przeżyć dzięki pomocy niejakiego Maze`a. Maze jest wysłannikiem Gildii bohaterów, który zabiera naszego bohatera do siebie aby pokazać go mistrzowi. Tak właśnie zaczyna się twój wieloletni trening, podczas którego nauczysz się strzelać z łuku, walczyć w zwarciu oraz posługiwać się magią. Wszystko po to aby po osiągnięciu wieku dojrzałości stać się pełnoprawnym bohaterem, ratującym ludzi z opresji, walczącym z potworami i poszukującym skarby.  W czasie rozgrywki fabuła zacznie się komplikować (pojawią się wątki odnalezienia matki i siostry, walki z bandytami, zmagania na arenie czy walka z Jackiem Rzeźnikiem ).

 

Grafika i dźwięk

Grze pod względem grafiki nie można zarzucić zbyt wiele, gdyż jest ona po prostu ładna. Na ciele bohatera widać blizny, woda marszczy się, drzewa powiewają na wietrze. Ładnie wyglądają również animacje czarów, błyski, iskry. Jednak postacie są bardzo podobne do siebie, a kraina jest bajkowa co może się nie spodobać fanom ciemnych lochów i mrocznych terenów. Dźwięk też jest dobry. W tle przygrywa spokojna pasująca muzyka, zmieniająca się w różnych sytuacjach. Głosy podkładane przez aktorów są przekonujące i słucha się ich z przyjemnością.

 

Świat

Świat po którym się poruszamy to Albion. W Albionie znajdziemy wszystko. Są tam jeziora, rzeki, stawy, morza, lasy, śnieżne krainy, podziemia i wiele innych  krajobrazów. Całość prezentuję się bardzo ładnie, lecz można narzekać na trochę zbyt podobny wygląd miast i wsi, które praktycznie różnią się tylko szczegółami.

 

Przeciwnicy i przyjaciele

Na swojej drodze spotkamy wiele postaci, którym możemy pomóc, zabić ich, wynająć, czy ubić z nimi interes. Podczas rozgrywki spotkamy również innych bohaterów (np. Grom, Szept ), którzy mogą nam pomóc w rozwiązywaniu tajemnic lub będą chcieli skrzyżować z nami ostrza swych mieczy. Jeżeli mowa o bohaterach trzeba również powiedzieć o przeciwnikach, których jest kilka(naście) rodzajów. Przede wszystkim będą to bandyci, latające osy (tylko na początku), strażnicy imperialni, nieumarli, kamienne i lodowe monstra, wilkołaki. Każdy z nich ma odmienny styl walki do którego trzeba przywyknąć i opracować różny sposób ich eksterminacji.

 

Broń i magia

Jak przystało na dobrą grę rpg także i w Fable nie zabrakło oręża do walki.

Są to różnego rodzaju miecze, tasaki, katany, młoty i topory do walki w zwarciu oraz łuki i kusze do walki na odległość. Każdy rodzaj broni ma odmienne cechy (zadawane obrażenia, waga ) dzięki którym możemy dopasować oręż do własnych potrzeb i stylu walki. W grze jest również magia podzielona na kilka kategorii m.in. zaklęcia otoczenia, cielesne, ataku. W każdej grupie znajdują się inne czary np. w zaklęciach ataku znajdują się błyskawice i płomienne kule, a  w zaklęciach cielesnych uzdrowienie czy tarcza ochronna.

 

Zdobywanie doświadczenia i podnoszenie zdolności

W grze po zabiciu przeciwnika oprócz złota i innych skarbów „wylatują” zielone kuleczki doświadczenia. Zbierając je otrzymujemy punkty, za które w odpowiednim miejscu ( w Gildii ) możemy podnieść swoje umiejętności (zręczność, precyzja, spryt), cechy (siła, odporność, zdrowie) czy zakupić nowe czary lub podnieść siłę już posiadanych. Dzięki sile będziemy mogli walczyć ciężkimi mieczami, odporności znosić więcej obrażeń, a dzięki zdrowiu przedłużymy pasek życia. Tak samo gdy zwiększymy zręczność będziemy mogli szybciej machać bronią, precyzja da nam lepszą celność a dzięki sprytowi przekradniemy się niezauważeni za plecami przeciwników.

 

Skarby, miksturki, jedzenie i podarunki

Podczas naszej wędrówki przez Albion w naszym ekwipunku pojawi się ogromna ilość różnego rodzaju przedmiotów. Mikstury podnoszą nasze zdrowie, ilość magicznej many, a jedzenie leczy. Znajdziemy również skarby w postaci złota, za które kupimy zbroje, broń i inne przedmioty; drogocennych kamieni, czy oręża. W grze występują również podarunki, które  należy dać magicznym drzwiom aby otworzyły się przed nami i dały przejść dalej.

 

Co nowego w stosunku do innych Rpg-ów ?

Fable: Zapomniane opowieści na pierwszy rzut oka nie różni się od rasowego rpg-a, lecz ma nad nimi pewną przewagę w postaci systemu w którym każdy wykonany przez nas uczynek ma dalsze konsekwencje. Oznacza to, że jeżeli będziemy dobrą postacią, pomocną to ludzie w miastach będą cieszyć się z naszego przyjazdy a nad głową pojawi się aureola, natomiast jeżeli będziemy szerzyć zło, zabijać, niszczyć i kraść ludzie będą się nas bać, a nam wyrosną rogi. W miarę postępów w grze na naszym bohaterze pojawią się blizny a z wiekiem nasz bohater się zestarzeje. W grze można jeszcze zmieniać swój wizerunek (ścinać włosy, brodę, robić tatuaże), a także chwalić się przed wykonaniem misji, że wykonamy ją na golasa lub bez odniesienia obrażeń za co dostajemy dodatkowe pieniądze.

 

Humor w grze

W grze występuje wiele humorystycznych sytuacji i napisów. Na płytach nagrobkowych są śmieszne rymujące się napisy, po których można dowiedzieć się co robił zmarły. Mnie osobiście rozbawił napis na końcu gry w liście płac mówiący o dzieciach, które urodziły się w Lionhead Studios podczas produkcji Fable.

 

Podsumowanie

Gra Fable: Zapomniane opowieści to bardzo dobry rpeg z ładną grafiką, klimatycznym dźwiękiem i ciekawymi pomysłami (w procesie tworzenia gry brał udział sam Peter Molyneaux co widać po kilku ciekawych i innowacyjnych rozwiązaniach ). Grze nie brakuje też kilku niedoróbek, bugów oraz jej długość pozostawia wiele do życzenia, lecz nie psuje ona przyjemności z grania w tą bardzo dobrą konwersje z Xboxa.

 

 

Ocena gry:
9

 

Plusy:

·        Ciekawa fabuła

·        Dobra polska lokalizacja

·        Ładna bajkowa grafika

·        Konsekwencje naszego zachowania

 

 

Minusy:

·        Podobny wygląd miast i wiosek

·        Krótkość gry

 

Wymagania:

 Windows XP
 Pentium IV 1.4 GHz

 256 MB RAM
 karta graficzna 32 MB
 3 GB HDD

 

 

 Testowano na:

Athlon 2500 +

GeForce 6600 128 mb

512 mb ram

Windows XP

 

 

Dane techniczne

Producent:

Lionhead Studios

Wydawca PL:

CD Projekt

Gatunek:
RPG
Tryb gry:
Single player
Premiera:
wtorek, 20 września 2005
Premiera PL:
piątek, 17 marca 2006

 

Autor : Konrad Bomanowski  „Boman”

 

Related Posts

Ankh 2 - Serce Ozyrysa - recenzja gry Pierwsza moja reakcja po spotkaniu z Ankh 2 : Serce Ozyrysa była mieszana.. Przed moimi oczami ujawnia się bowiem menu wzorowane na jedynce, bardzo[...]
Mirror’s Edge - recenzja gry Pierwszy raz z grą autorstwa studia Digital Illusions zetknąłem się już dosyć dawno, bo w 1995 roku. Wtedy właśnie dostałem najcudowniejszy komputer na[...]
Warcraft III: Reign of Chaos - recenzja gry     Wstęp Kiedyś mój wujek pokazał mi tą grę, oryginalną po Polsku. Zobaczyłem nagłówek, zobaczyłem plansze-byłem pod wrażeniem.[...]
Recenzja gry: Hitman Blood Money Dawno temu około roku 2000 w świecie gier narodził się nowy bohater o złowrogich rysach twarzy, z wytatuowanym na potylicy kodem kreskowym. Był to Numer 47,[...]
Delta Force: Xtreme - recenzja gry Seria gier "Delta Force" jest znana chyba każdemu fanowi gier FPS. Cykl tych gier miał swój początek już w poprzednim wieku i, w większości przypadków,[...]
Prince of Persia : Piaski Czasu - recenzja gry   Są gry, które przechodzimy raz i po pół roku zapominany, że w coś takiego w ogóle graliśmy. Są też takie, które zapamiętujemy na lata,[...]
 PainKiller - recenzja gry "Zabij wszystko co się rusza". Te słowa słyszymy na samym początku gry i szybko musimy się do nich przystosować. A to dlatego, że w PainKillerze nie[...]
Myst IV Objawienie - recenzja gry Czwarta odsłona niezwykle popularnej serii „Myst” (pierwszą część wydano na początku lat 90-tych). Mamy tu do czynienia z przygodówką rozgrywaną w statycznym[...]

Dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze nie na temat, obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Komentarze osób niezalogowanych są publikowane dopiero po przejrzeniu ich przez moderację.
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.



Zabezpieczenie anty-spamowe - wykonaj podane zadanie:

Sonda

Używasz antywirusa?

Tak - 74.8%
Nie - 9%
Czasami uruchamiam - 6.7%
Że co? Robię manicure i pedicure - 9.5%
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się