Zaloguj Zarejestruj

Zaloguj się na konto

Użytkownik *
Hasło *
Zapamiętaj moje dane

Załóż darmowe konto

Pola oznaczone gwiazdką (*) są wymagane.

Fable: Zapomniane Opowieści - recenzja gry

Fable: Zapomniane Opowieści - recenzja gry - 4.7 out of 5 based on 23 votes
1 1 1 1 1 Ocena 0.00 (0 głosy)

fable.recenzja.gry.pcFable: Zapomniane Opowieści - recenzja gry


Kilkanaście dni temu kupiłem wyżej wymienioną grę w taniej serii. Pomimo, że rzadko bywam ostatnio na komputerze (około 30 min. dziennie, więc solidne granie w dni robocze... trudno nazwać graniem) udało mi się ukończyć grę (tu ujawniona już jedna wada). Z tego powodu oraz innych (lubię opisywać gry oraz dzielić się nabytymi informacjami - a jak) postanowiłem krótko opisać grę - co w niej mi się podoba, a co nie...
Photobucket Photobucket Photobucket


O co tutaj chodzi?
Fabuła w grze Fable: Zapomniane Opowieści jest wyjątkowa. Jej ponadprzeciętność nie tkwi może w tym, że główny wątek ma pasjonującą historię (głównie zemsta i odnalezienie siostry), ale w tym, że jej rozwój, a także zadania są pod kątem rozwoju bohatera - nie chodzi mi tu o przyrost umiejętności tylko o starzenie się. To naprawdę wspaniałe - na początku gramy małym chłopcem, później młodzieniec, następnie dojrzałym mężczyzną, a na koniec starszym, dojrzałym panem z wieloma bliznami na twarzy. Ta ewolucja jest naprawdę fajna i gra dostaje za to wielkiego plusa. Oczywiście nie będę zdradzał fabuły gry, ale według mnie jest po prostu dobra - nie jest spektakularna i nie jest czymś innowacyjnym, ale ogólnie trzyma poziom.

Dobro czy zło?
W grze możemy podążać jedną z dwóch ścieżek - dobra albo zła. Sami podejmujemy decyzje, którą drogą chcemy podążać. Już w pierwszych misjach, w których kierujemy kilkuletnim chłopcem możemy wybrać dwa rozwiązania misji - dobre albo złe, np: albo chronimy skrzynie albo je rozwalamy. Wszystkie decyzje mają wpływ na dalszą grę. Osobiście skończyłem tylko ścieżkę dobra, ale z tego co czytałem, to grając po stronie zła kilka misji jest innych, a także zakończenie jest odmienne niż wersji dobrej. Zmieniający się charakter bohatera warto zauważyć po nowych sposobach interakcji - jeśli stajemy się źli, możemy groźnie się śmiać i straszyć napotkane osoby. Fable to gra, którą warto przejść dwa razy (ja mam właśnie w najbliższym czasie przejść grę po stronie zła) i właśnie za te urozmaicenie gra dostaje plusa.

Rozwój postaci
W grze jest bardzo dużo wszelkich statystyk - nasze rekordy i osiągnięcia są dokładnie zapisywane w dzienniku, np: najdalsza odległość, na którą został kopnięty kurczak.
Podczas gry zdobywamy punkty doświadczenia, które w gildii zamieniamy na umiejętności, np: siła, wytrzymałość i tym podobne skille - ogólnie jest tego bardzo dużo i bardzo mnie cieszy. Są także współczynniki atrakcyjności - wpływa na to, np: strój i fryzura (tak, tak - w Fable są fryzjerzy - jeśli mamy odpowiednią kartę zmieniamy zarost i fryzurę). Jeśli jesteśmy atrakcyjni możemy flirtować i zdobyć żonę. Wato dodać, że w grze jest możliwość kupna nieruchomości. Fajne są różnego rodzaju gesty, np: śmiech, purtanie (pierdzenie :-]), bekanie oraz taniec - interakcji jest bardzo dużo. Prawie jak prawdziwe życie...

Ciekawostki
W grze jest wiele ciekawostek, które po ukończeniu głównego wątku gry zachęcają do dalszej rozgrywki. Są to np: srebrne klucze (jeśli mamy odpowiednią ich ilość możemy otworzyć srebrną skrzynie), gry w tawernach (czytaj: hazard), łowienie ryb (bardzo fajna minigierka) albo wykopywanie skarbów (jeśli mamy łopatę). Jak widać Fable to gra, która zapewnia zróżnicowaną i ciekawą rozgrywkę. Prawie jak Oblivion...

Audio, Video i inne kwestie techniczne
Grafika jest bardzo ładna - tekstury są dokładne (wrogowie i elementy otoczenia, trochę gorzej pomieszczenia), oświetlenie bardzo widowiskowe, a także świat jest bogaty w detale (trawka tam i tu). Jeszcze bardziej cieszy to, że gra bardzo dobrze działa (czytaj: wzorowa optymalizacja) - na moim komputerze gra płynnie chodzi na maksymalnych detalach (oprócz cieni - mam je całkowicie wyłączone) i w rozdzielczości 1280 x 1024, bez AA. Rzadko się zdarza, aby gra z tak piękną grafika, tak znakomicie działała.
Jeśli chodzi o dźwięk - ogólnie nie mogę się przyczepić. Głosy są dobrze podłożone, a zwiedzając świat zauważamy detale, np: śpiewające ptaki. Również podkład muzyczny towarzyszący grze jest bardzo ładny. Jeśli chodzi o lokalizację - jest bez większych baboli.

Misje
Trochę narzekania - misje z reguły są fajne, ale nie ma w nich czegoś wyjątkowego, nowego. Są intensywne, bo jest dużo walki, ale poza kilkoma bossami brak większego urozmaicenia. Widać często schematyzm w kolejnych misjach, ale niektóre są w miarę przemyślane, np: chociażby początkowy tutorial. Ogólnie jest dobrze... tylko dobrze - spodziewałem się pod tym względem czegoś większego.

Photobucket Photobucket Photobucket

Kilka narzekań
Krótko - to co mi się nie podoba:
- oczywiście największą IMO wadą gry jest brak możliwości zapisania stanu misji. Jest możliwość zapisania jedynie statusu bohatera, więc osiągnięcia w danej misji są nie zapisywane. Oczywiście są autosave'y, ale są bardzo rzadkie - w grach RPG jest duży minus.
- bardzo krótki czas gry: głównie chodzi mi o główny wątek. Tak jak wspomniałem - jest dużo dodatkowych misji i ciekawostek, ale wątek da się przejść w kilka dni, co w grze RPG jest kolejnym minusem.

To tyle - co mogę powiedzieć na koniec? Polecam - jak znam życie, to niedługo Fable wyjdzie jeszcze w tańszej serii, więc warto czekać, jeśli dzisiejsza cena jest jeszcze za wysoka.

Na koniec mój mały pojedynek - Oblivion czy Fable?
Oczywiście... OBLIVION z dodatkami - najlepsza gra RPG i jedna z najlepszych dostępnych na PC. Fable jest dobre, ale trochę brakuje do wspaniałego Obliviona. Nie mówiąc już o serii Gothic, która chowa się po kątach, zawstydzona wspaniałością dwóch wymienionych gier.

Ocena końcowa gry: 8+ na 10 punktów.

Plusy:
- grafika,
- dźwięk,
- ewolucja bohatera,
- masa statystyk, ciekawostek, minigier i innych dóbr, które umilają grę,
- dwa zakończenia,
- optymalizacja.

Minusy:
- długość gry - przynajmniej jak na RPG'a,
- brak możliwość zapisania stanu misji,
- dla czepialskich - średnie misje i przeciętna fabuła.

Grę testowano na:
Pentium IV 3,2GHz | 512 RAM 533 MHz | Radeon 9600 256 MB |

Minimalne wymagania sprzętowe:

  1. Microsoft Windows XP
  2. DirectX 9.0c
  3. procesor 1.4 Ghz obsługujący technologię SSE
  4. 256 MB RAM
  5. 3.0 GB wolnego miejsca na dysku twardym
  6. Napęd CDx32 lub DVDx16
  7. 64 MB karta graficzna ze sprzętową obsługą Pixel Shader 1.1
  8. Karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  9. Modem 56.6 kbps do gry internetowej

Autor recenzji: MATchlesS

Related Posts

World of Goo – recenzja gry Bardzo późno zabrałem się za testowanie tej gry, choć opinie i recenzje były bardzo ciepłe. Produkt wydawał mi się zbyt tani, a na pudełku widniało logo City[...]
Ojciec Chrzestny - recenzja gry   Książka, film i gra Ojciec Chrzestny ( The Godfather ) jest książką napisaną przez Maria Puzo w 1969 roku. Opowiada ona historię włoskiej rodziny[...]
Call of Duty 2 - recenzja gry Call of Duty 2 nie jest już takie liniowe jak jego pierwsza część. Co prawda, podobnie jak w jedynce walczymy Amerykaninem, Rosjaninem i Brytyjczykiem, ale[...]
  The Lion King - recenzja gry Film animowany który zarobił prawie 800 milionów dolarów, zdobył wielu nagród i co najważniejsze – rzesze wielbicieli na całym świecie. Mowa tu oczywiście o[...]
Prince of Persia : Dwa Trony - recenzja gry   Wszystko się kiedyś kończy, musi się więc i skończyć wędrówka następcy tronu Persji w celu naprawienia swoich błędów i oszukania[...]
Sensible Soccer 2006 - recenzja gry   Znów o naszej reprezentacji słów kilka...   Piłkarska gorączka trwa w najlepsze. Setki tysięcy kibiców na stadionach, a miliony przed[...]
Agatha Christie - And Then There Were None - recenzja gry Agatha Christie: I Nie Było Już Nikogo   AWE Studios - producent gier przygodowych, postanowił zauroczyć graczy i wydać grę na[...]
Pro Evolution Soccer 5 - recenzja gry Jak co roku wszyscy maniacy PESa czekaja na premiere z niecierpliwoscia.W koncu jest na co czekac co roku bo czekam i ja;) w koncu nie na darmo gram w ta[...]

Dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze nie na temat, obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Komentarze osób niezalogowanych są publikowane dopiero po przejrzeniu ich przez moderację.
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.



Zabezpieczenie anty-spamowe - wykonaj podane zadanie:

Sonda

Używasz antywirusa?

Tak - 74.8%
Nie - 9%
Czasami uruchamiam - 6.7%
Że co? Robię manicure i pedicure - 9.5%
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się